Monday 4 February 2013

Memperkemas Keperibadian Diri


Beberapa langkah perlu dilaksanakan untuk memastikan aspek keperibadian ini berada di peringkat yang cemerlang.

Kekemasan
Kekemasan ini ada kaitannya dengan kebersihan. Kekemasan bermula dengan diri  seperti pakaian, rambut, hingglah kepada peringkat  tingkah laku, budi bahasa dan kesopanan. Kekemasan ini juga diperluaskan kepada kebersihan fizikal seperti persekitaran bilik darjah, persekitaran sekolah, kantin, tandas dan sebagainya.
Jika murid dapat mengamalkan budaya yang kemas dan bersih maka ia mempunyia nilai keperibadian yang  disanjung  tinggi.  Oleh itu tindakan segera perlulah diambil untuk membuat penambahbaikan  terhadap  kelemahan yang ada pada aspek-aspek yang dinyatakan di atas.

Kepekaan
Kepekaan bermaksud kesedaran atas apa yang berlaku pada diri atau pada persekitaran. Seseorang murid haruslah peka terhadap tujuan ia datang ke sekolah.  Walaupun sekolah berfungsi sebagai  institusi pendidikan tetapi sekolah juga   berfungsi sebagai sebuah institusi sosial.
Hal ini bermakna di sekolah kita berlatih untuk hidup bersama berlandaskan satu bentuk peraturan. Setiap murid akan berinteraksi antara satu sama lain tanpa mementingkan diri sendiri. Setiap kemudahan yang ada di sekolah harus dikongsi bersama dan ia merupakan kemudahan awam yang harus dihargai bersama.  Kepekaan ini akan menghalang kita daripada bertindak mengikut hawa nafsu,  merosak harta benda sekolah dan melanggar peraturan sekolah.

Kematangan
Kematangan seseorang murid bukan hanya bergantung pada umur atau tahap persekolahannya sahaja. Ada murid tingkaan lima tetapi kematangannya berada di tahap tingkatan satu tetapi ada juga murid tahun lima yang kematangnnya berada di tahap tingkatan tiga.
Berlari ketika makan, mengganggu rakan ketika guru mengajar atau bercakap perkara yang tidak berfaedah adalah sebahgian daripada ciri-ciri murid yang tidak matang. Kematangan merangkumi aspek pertuturan, pemikiran dan tindakan.
Kematangan ini menjadi kayu pengukur keperibadian seseorang itu. Bertutur secara sopan, berfikir untuk mengeluarkan idea yang bernas dan bertindak berlunaskan ketatasusilaan, mencerminkan kematangan seseorang murid.

Justeru, setiap murid perlu mengorak langkah memperkemas diri agar melalui keperibadian yang tinggi ini dapat mencerminkan kemuliaan etika dan kerohanian kita supaya kita dihormati dan disegani hinggalah ke peringkat dunia.

No comments:

Post a Comment